شهردار مشهد به دیدار مادر شهیدجمهور حضرت آیت‌الله رئیسی رفت عضو شورای شهر مشهد: نگاه شهید رئیسی حمایت از محرومان بود آماده باش سازمان آتش نشانی مشهد برای مراسم تشییع رییس جمهور شهید ایران اکران تصویر شهید آیت الله رئیسی در قاب مفاخر شهری مشهد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد: شهید رئیسی در حوزه زیارت صاحب ایده بود احیای کارگروه ملی زیارت، از اقدامات شاخص شهید رئیسی بود عضو شورای شهر مشهد: شهید رئیسی پدر معنوی محرومان بود یادگار‌های رئیسی برای مشهد تشکیل ۶ کمیته ویژه در شهرداری مشهد برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی از دیوارنگاره شهیدجمهور در میدان شهدای مشهد رونمایی شد تداوم فعالیت ۲۴ ساعته پاکبانان مشهدی برای پاکسازی معابر وزارت کشور باید زمینه برگزاری انتخابات شورا‌ها را فراهم کند آیا ادارات مشهد پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شود؟ تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود
سرخط خبرها

اتمام مرمت بازار فرش مشهد تا پایان سال | پروانه رایگان برای مرمت

  • کد خبر: ۱۹۱۱۰۴
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
اتمام مرمت بازار فرش مشهد تا پایان سال | پروانه رایگان برای مرمت
از شهریور ماه ۱۳۸۴ که بازار فرش مشهد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، پرونده مرمت این بازار که عمر آن به دوره تیموریان می‌رسد همیشه روی میز مدیران شهر و میراث فرهنگی باز بود، اما هیچ‌وقت توافقی میان این دو سازمان بر سر این مسئله شکل نمی‌گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، سال ۱۳۹۸ سرانجام این توافق حاصل شد و فرایند مرمت و بهسازی بازار تاریخی فرش مشهد شروع و پس از تهیه نقشه‌های مرمتی و تأیید میراث فرهنگی، اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ شهرداری مشهد به صورت رسمی کار بهسازی و مرمت این بازار قدیمی و تنها تکه باقی‌مانده از بازار بزرگ مشهد آغاز شد. اما مرمتی که قرار بود پایان سال ۱۴۰۰ تمام شود، فرایند ساخت‌وسازش در این سال‌ها بار‌ها و بار‌ها کُند یا متوقف شد تا افتتاح آن حدود دو سال به تعویق بیفتد.

با این همه، اما این مشکلات از کمبود مصالح سنتی و نیروی کار ماهر در مرمت تا وجود برخی از معارضات در مسیر کار، یکی پس از دیگری رفع‌ورجوع شد و کار مرمت بازار جلو رفت. ماجرای پروانه رایگان بازسازی برخی مغازه‌های بازار فرش جدیدترین مشکلی بود که برسر راه مرمت بازار فرش قرار گرفته بود که پس از بازدید چند ساعته مدیرکل شهرسازی شهرداری مشهد از این بازار و گپ‌وگفت با کسبه فعلا حل شده است تا بهسازی و مرمت بازار دوباره از سر گرفته شود و حداقل تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.

مرمت ورودی و دهانه مغازه‌های بازار

معاون اجرایی شهرداری منطقه ثامن در گفتگو با خبرنگار شهرآرا به جزئیات فرایند مرمت بازار در سال‌های اخیر اشاره کرد و در این باره گفت: از سال ۱۴۰۰ که مرمت بازار آغاز شد، مرمت ورودی و دهانه تمام مغازه‌هایی که با شهرداری در این مسئله همکاری داشتند انجام شد و به پایان رسید.

در این میان ما با ۹ دهانه مغازه به عنوان معارض رو‌به‌رو بودیم که بعضی از آن‌ها از ابتدا با مسئله مرمت بازار مشکل داشتند و اجازه کار به ما نمی‌دادند که قرار است با پادرمیانی فرماندار مشهد مشکلشان حل شود. عده دیگر هم درخواست پروانه رایگان برای ساخت‌وساز یا مرمت مغازه‌های قدیمی داشتند که به دلیل وجود برخی مشکلات امکان صدور آن نبود و فرایند مرمت بازار فرش را با اختلال روبه‌رو کرده بود.

صدور پروانه رایگان برای مرمت

علی عابدزاده با بیان اینکه ارائه این پروانه رایگان به تصویب کمیته بازآفرینی بنا‌های تاریخی شهرداری رسیده بود ادامه داد: برخی کسبه بازار فرش هم‌زمان با شروع فرایند مرمت بازار فرش، از شهرداری درخواست کردند تا مجوزی برای تعمیر اساسی و ساخت مغازه به آن‌ها بدهد که با توجه به نگاهی که ما در منطقه ثامن برای حفظ بافت تاریخی ارزشمند این منطقه داشتیم، با مصوبه کمیته و کارگروه بازآفرینی شهرداری مشهد قرار شد تا این پروانه به صورت رایگان صادر شود، اما به دلیل بروز برخی مشکلات و طولانی شدن گردش‌کار این ماجرا، امکان صدور بدون هزینه این پروانه وجود نداشت.

وی ادامه داد: این مشکل پس از بازدید مدیرکل شهرسازی شهرداری مشهد از بازار فرش و دستوری که پس از این بازدید دادند، ظرف یکی دو روز آینده حل خواهد شد و امکان پاسخگویی به مالکان متقاضی صدور پروانه تعمیرات اساسی در بازار فرش در شهرداری منطقه ثامن فراهم می‌شود.

بازسازی بازار به همان شکل و شمایل قدیمی

عابدزاده با تأکید بر بازسازی مغازه‌های بازار فرش براساس نقشه‌های میراث فرهنگی توضیح داد: مغازه‌هایی که قصد بازسازی دارند باید این کار را براساس نقشه‌های تأییدشده میراث فرهنگی و شواهد و اسناد تاریخی که از بازار فرش به دست آمده است انجام بدهند و کار بازسازی هم توسط مشاوران موردتأیید میراث فرهنگی و نظارت این سازمان انجام خواهد شد تا بازار فرش به همان شکل و شمایل تاریخی و قدیمی‌اش در بیاید.

معاون اجرایی شهرداری منطقه ثامن در پاسخ به این سؤال که مرمت بازار فرش چه زمانی به پایان می‌رسد گفت: تسهیل شدن فرایند صدور مجوز و پروانه رایگان اتفاق خوبی بود و با این کار از ۹ مغازه باقی‌مانده، پنج دهانه دیگر بازسازی می‌شود و اگر معارضات موجود هم برطرف شوند، کار مرمت و بهسازی بازار تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. ما در شهرداری مشکلی بابت تأمین مصالح و نکاتی که پروژه نیاز دارد نداریم، خوشبختانه آجر و مصالح موردنیاز این مرمت از مدت‌ها پیش خریداری شده و نیروی ماهر به مرمت هم تأمین شده است و همان‌طور که گفتم در صورت حل‌وفصل معارض‌ها، مرمت بازار فرش تا آخر امسال به پایان می‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->